חדשות « כנס מאורות 2009
כל החדשות

שיחה בכיוון אחד

יום שישי, 11 בדצמבר, 2009

ב-1974 שלחו שני מדענים עלומי-שם, קרל סייגן ופרנסיס דרייק, את מסר הרדיו הראשון לחלל בתקווה למשוך את תשומת לבם של חייזרים חביבים, שאולי יאותו לענות על השאלה שכל כך מטרידה את חוקרי השמיים: האם אנחנו לבד?

לכבוד 35 שנה לתשדורת ראשונה זו הורם ב-16 בנובמבר פרויקט תמים נוסף, גם הוא בלי תמיכה ממשלתית, כדי לתקן את טעותם של סייגן ודרייק. פרויקט RuBisCo בחר הפעם לשלוח את הקוד של החלבון בעל אותו שם, שהוא במקרה החלבון הנפוץ ביותר על פני כדור הארץ, כמו גם זה המאפשר פוטוסינתזה, ומכאן חיים.

חלק ראשון

חלק שני

ללכוד קשת בבקבוק

יום חמישי, 10 בדצמבר, 2009

רוב המידע באחסון דיגיטלי היום נשמר כתבניות אופטיות על תבניות עגולות מסתובבות. בין אם מדובר בתקליטורים או בכוננים קשיחים רגילים, העיקרון דומה: פעימות חשמליות מומרות לאותות אופטיים הנכתבים בלייזר אל תוך התבנית האופטית הקיימת.

הבעיה בשיטה זו היא שההמרה רחוקה מלהיות יעילה – אם כבר אז יהיה הרבה יותר נוח לתמרן את תבניות האור עצמן. ואכן, באוניברסיטה בבולטימור הצליחה קבוצת חוקרים לבנות מתקן המורכב מעדשה קמורה, שקופית זכוכית ושני עלי זהב, אשר מאפשר באמצעות לייזר לשנות מידע ולשמור אותו באמצעות פעימות אור בלבד. עם לייזר רב-גוונים הם אף הצליחו ליצור קשת בבקבוק.

לפרטים נוספים

יותר טוב מאזעקה ביתית

יום רביעי, 9 בדצמבר, 2009

מערך ההגנה החדש של ישראל: רובוטי ניקוי ביתיים מסוג רומבה. זוג תושבי הגליל קנו את הרומבה כדי שלא יצטרכו לנקות כל כך הרבה אחרי שני ילדיהם, שני כלביהם ושני חתוליהם. עד כמה הם הופתעו כששבו הביתה אחרי שהשאירו את השואב הרובוטי דולק, וגילו שהוא תקוע. רק אחרי שפתחו את המכונה והסתכלו בתא האבק הם גילו את הסיבה: הרומבה ניצח את נחש צפע בקרב מברשות אימתני וכלא אותו בתא הפנימי. והוא גם עושה פאנלים!

רומבה נגד הנחש: הסיפור האמיתי

חלום ליל קיץ: גרסת הבאפי-רובוט

יום שלישי, 8 בדצמבר, 2009

מרצה להנדסה ולמדעי המחשב מאוניברסיטת טקסס הרימה הפקה מעודכנת של 'חלום ליל-קיץ' של וויליאם שקספיר, עם שבעה רובוטים מעופפים במקום פיות. משתתפי ההפקה, שנולדה משיתוף פעולה בין החוגים למדעי המחשב, להנדסה ולתיאטרון, טוענים שאין שום קושי לשתף פעולה עם שחקנים רובוטיים ושמאוד קל להתחבר עם יצור קטנטן וחמוד שנוחת לך בכף היד. עכשיו השאלה היא מה נעשה כשהמתכתיים הקטנים גם ירצו לביים.

לפרטים נוספים

תולעים, היזהרו מפייזרים

יום שני, 7 בדצמבר, 2009

חוקרים קנדיים טוענים שפיתחו לראשונה פייזר להימום. וזה נכון, אבל לא בדיוק. מה שהם עשו באמת היה להזריק לתולעים חומר משתק המופעל על ידי קרינה אולטרה-סגולה, ואז הפציצו אותם בגלי אור בתדר מסוים. התוצאה היתה יצורים משותקים, ומשום מה גם כחולים. כשניסו לאחר מכן להפשיר אותם בגלי אור בתדר אחר, רובן חזרו לתפקוד מלא… פרט לאלה שלא.

אז בינתיים מנגנון השיתוק עובד רק על תולעים ורחוק מלהיות מושלם. קורה. הוא גם לא באמת רובה שמאפשר לירות באנשים ולשתק אותם, אבל אל חשש. רוצים לכבוש עיר? כל מה שאתם צריכים הוא להרעיל את אספקת המים או האלכוהול שלה ואז לירות את הקרן המיוחדת ממקום גבוה – נניח בסיס הירח. תקבלו רבבות בני ערובה קפואים וכחלחלים.

לפרטים נוספים

"איפה הג'ט-פאק שלי?"

יום ראשון, 6 בדצמבר, 2009

הג'ט-פאק האגדי, האידיאלי, זה שכולם רוצים, עדיין לא כאן. מה שיש הם כמה מאחיו הקטנים. יש מתקנים שמחוברים למנוע ויורים מים כדי להרים את הטייס לטיסה של עד שעה – בתנאי שיש לכם צינור ארוך מספיק; מתקנים אחרים שמבוססים על גז ירימו אותך ללא הגבלה למשהו כמו 40 שניות; ויש מתקנים שהם יותר אולטרלייט לביש מאשר ג'ט-פאק העומד בפני עצמו. אבל מה זה משנה? גם אני רוצה!

ויש עוד כמה סוגים

בדרך הטבע

יום שבת, 5 בדצמבר, 2009

דבר לא יכול לגבור על כוחו של הטבע. בתחום הביולוגיה כבר היו לטבע למעלה משני מיליארד שנים לנסות את כוחו בשלל דרכים. עד היום יש דברים שהטבע עשה כבר מזמן אך הטכנולוגיה האנושית עדיין רחוקה מליישם. כעת מנתחים חוקרים מאוניברסיטת הרוורד את המבנים ואת היצורים המעניינים יותר בטבע, בנסיון לחלץ מהם שיטות יעילות שיקדמו אותנו במדעי החומרים והבנייה. מיצורים שדוחים זיהומים באופן פעיל, דרך משטחים שדוחים מים במצב אחד וקולטים אותם במצב שני ועד ספוג ים שמגדל זכוכית קשיחה ומותאמת להולכת אור ובטון אורגני.

למאמר המלא

יותר טוב מקיר גבס

יום שישי, 4 בדצמבר, 2009

לפני כשנה או שנתיים, בתוכנית טלוויזיה מוזרה, החליטה חבורת אנשים לצפות בניין בחומר שבו משתמשים להגנה על תאי מטען של משאיות משריטות ומפגיעות של כלים כבדים. הניסיון הצליח יותר מהצפוי – התברר שהחומר הזה חזק מספיק כדי לאפשר לבניין לשרוד אפילו פיצוץ של מכונית תופת, אם כי לא יהיה מומלץ לנסות לגור בו אחרי כן.

עכשיו עושים משהו אמיתי בנושא. חברת פלסטיקה אמריקאית, בשיתוף עם חיל ההנדסה של צבא ארצות הברית, פיתחה טפט לבית בשם X-Flex, שנועד להגן על ביתכם מפיגועים, מסופות ואפילו מצוותי הריסה המבקשים לסלול מעקף דווקא דרך הסלון שלכם. הטפט בנוי משכבה של חומר דמוי-קבלאר (החומר המשמש באפודי מגן) כרוכה בתוך פולימר אלסטי. די בשכבה אחת שתצפה את הקיר מבפנים כדי ששום כדור הריסה לא יצליח לעבור אותה. שכבה כפולה יכולה אפילו מנזק אפילו על קירות גבס.

כתבה ווידאו

מעצר בשלט רחוק

יום חמישי, 3 בדצמבר, 2009

OnStar הוא שירות חדש שמציעה יצרנית המכוניות ג'נרל מוטורס למעצר גנבי רכב. שיטת הפעולה פשוטה: עם היוודע הגניבה נשלח אות אל מחשב המכונית, אשר מחליש בהדרגה את המנוע ומביא אותו לבסוף להילוך סרק ולעצירה מלאה בלי לפגום במערכות הבלמים וההיגוי. השימוש המעשי הראשון בטכנולוגיה זו נעשה רק באחרונה והשוטרים מרעיפים עליה מחמאות. "לא רק שהחזרנו את המכונית לאזרח, אלא גם עצרנו את החשוד במהירות ומנענו את הצורך במרדף. כולם מנצחים", אמרו. כולם – חוץ מהשודדים, כמובן, שצריכים אולי להתחיל לקרוא יותר גרג בר.

לפרטים נוספים

רק בדולר ליום

יום רביעי, 2 בדצמבר, 2009

"אם אחלה במחלה קטלנית או אפגע בתאונה", חושב חובב המדע הבדיוני המצוי, "ארצה להקפיא את גופי בזריזות על מנת שבעתיד יוכלו להחיות אותי כאשר הטכנולוגיה הרפואית תשתפר מספיק". אבל הקפאה עולה כסף, ומאחר שאתם מתים, לפחות טכנית, אין מי שישמור על זכויותיכם, כגון הזכות להחזיק בחשבון בנק שממנו תשלמו את דמי האחסון במקררים, שלא לדבר על הירושה שתרצו להעביר לעצמכם.

אך אל חשש. כבר היום יש סוכני ביטוח שחושבים עליכם. אלה יעזרו לכם להקים קרנות צוברות ריבית שיעבירו את הכסף לחשבונכם החדש כאשר תתעוררו. חישבו על עתידכם עכשיו! גם בני המעמד הבינוני ואפילו סטודנטים יכולים לתחזק את הקפאתם על סמך ממונם העתידי, רק בדולר ליום. בואו והצטרפו!

מה שבטוח, ביטוח