נו"ן עבור נִיר-טוֹפֵל / ערן ארבל « כנס מאורות
נו"ן עבור נִיר-טוֹפֵל / ערן ארבל
.

ניר טופל הוא המוצר הלא דומם היחיד המיוצא מפלנטת גארה שבמערכת טוֹלָה נֶסְט, ומסיבה מאוד מסוימת. בעוד החיים על כדור הארץ התפתחו כך שהם משתמשים בראייה או בריח כחוש העיקרי להכיר את עולמם, החיים על גארה פיתחו את החישה החשמלית כחוש עיקרי – לרוב בעלי החיים על גארה היכולת לחוש בזרמים חשמליים קטנים הנוצרים על ידי תנועת שרירים או פעילות עצבית. למרות התועלת הרבה של תכונה זו על גארה, היא מגבלה חמורה בתרבות הטכנולוגית הנפוצה היום בגלקסיה, על שלל המכשירים החשמליים והשידורים האלקטרומגנטיים שלה. לכן הסי-גארה, המין התבוני בגארה, מעדיפים להישאר על עולם הבית שלהם ולא להתקדם מעבר לרמה של תעשייה בסיסית. אבל הסי-גארה לא התנתקו מהגלקסיה לחלוטין. הם עדיין סוחרים במינרלים הנפוצים בעולמם, בתרבותם ובניר-טופל – צמח יחיד במינו שתורבת על ידי הסי-גארה למטרה ייחודית.
בעוד שברוב המינים על גארה, החישה החשמלית מופנית לזיהוי יצורים אחרים ולמיפוי הסביבה, אותו חוש אצל הניר-טופל הוסב לשם זיהוי הזרמים החשמליים במוח חי. תהליך זה הרחיק לכת עד כדי כך, שהזנים החדשים יותר של הניר-טופל משיגים חלק מהאנרגיה הדרושה להם לקיומם מאותם זרמים חשמליים וחייהם תלויים בהם. זנים אחדים פורחים כאשר האנשים בסביבתם שמחים, וזנים אחרים מתים כאשר האנשים סביבם לא מתרכזים מספיק בעבודתם. לכן אפשר כיום למצוא את הניר-טופל כמעט בכל מקום, מבנקים ועד למכוני יופי. אבל המין הידוע ביותר של הצמח הוא ניר-טופל ת', צמח שרועד, סובל ונובל כאשר יצורים חיים סביבו משקרים או מסתירים את האמת.
רשויות אכיפת החוק אמנם לא משתמשות בו על מנת להוציא הודאות, מכיוון שנקבע כלא אמין מספיק על מנת לשמש כהוכחה בבית משפט, אך לעומת זאת, הוא כן משמש כצמח נוי בבתים מסוימים. רעיות שרוצות לדעת אם בעליהן בוגדים בהן וגברים המנסים להוכיח את אהבתם הנצחית מטפחים את הניר-טופל ת'. היו בתים שנראו מאושרים והתפרקו כתוצאה מהכנסת הניר-טופל לחייהם, והיו זוגות שהקשר ביניהם התחזק בזכותו.
השימוש בניר טופל לאורך השנים הוביל לשיפור ניכר ביכולותיו, וחשוב יותר – לניסוח מדויק של הוראות ההפעלה שלו. שני מקרים מוזכרים כדי להדגים את הדרך בה אמור להתנהג ניר טופל תקין. האחד הוא סיפורו של שנקר ג'אייש, שהצליח ללמד את עצמו לשלוט בגלי המוח שהניר טופל קולט, וכך להסתיר מאשתו את פילגשו ואת העובדה שהיה מהמר בפזיזות. מכיוון שהניר טופל שלה היה מושלם היא הניחה שגם בעלה מושלם.
המקרה האחר הוא של דני אשכול. דני אהב מאוד את חברתו אבל היה ביישן ביותר, ולכן לא הצליח להודות בכך. חן, חברתו של דני, חשבה שהתכונה הזו חמודה ושהיא תעבור ככל שהיחסים ביניהם יהפכו רציניים יותר. את צמח הניר-טופל הביאה הביתה מכיוון שמראהו מצא חן בעיניה, בלי לדעת דבר על תכונותיו המיוחדות. דני, שהכיר את הצמח, חשב שהיא מציבה לו דרישות גבוהות, מה שגרם לו להיות שכחן ועצור יותר מהרגיל, והוא התקשה עוד יותר לומר לה כמה הוא אוהב אותה.
הניר-טופל בדירתם, שהבחין בפער בין מחשבותיו של דני לבין העובדה שלא הצליח לבטא אותן, התפרק מדי יום, עליו נשרו והאפירו והוא נבל, מה שגרם דאגה לחברתו של דני. דני חש שהיחסים על סף משבר עד כדי כך שחשש שיאבד אותה ואהבתו גברה לבסוף על ביישנותו, והוא התוודה בפניה. יש שאומרים שהוא עשה זאת על ברך אחת עם טבעת ביד, אבל לא ניתן לבסס שמועה זו. אך ידוע לבטח שבאותו רגע חל שינוי משמעותי בצמח – הוא הפסיק לנבול ואפילו התיישר מעט וצבע חדש ניכר בעליו.
בעקבות מקרים אלה, ומקרים דומים להם, נוהגים לציין בהוראות המצורפות לצמחי ניר-טופל ת', שעל מערכות היחסים הטובות ביותר לא מעידים צמחים מבריקים, נוצצים, אחידים ולא משתנים, אלא צמחים שעליהם מתים מדי פעם ומוחלפים בעלים חדשים.

.

——————-

.

ערן ארבל נשוי באושר למעין מוו ובקצת פחות אושר מנסה להשלים את התואר הראשון במדעי המחשב בטכניון. הוא אוהב מחשבים במיוחד, אבל משתדל שקטלוג תחביביו יהיה ארוך כאורך הגלות (ועוד היד נטויה) הכולל בנוסף לכל תחביב קהילתי אפשרי גם צניחה חופשית ואמנויות לחימה. חובב כבר שנים רבות, פעיל בקהילה שנים אחדות, מנסה לתרום בכל מקום שצריך (וגם בכמה שמכריחים אותו).

חוץ מסיפור אחד שפירסם בכתב-העת "חלומות באספמיה" ("לשבת לקום", גיליון מס' 1), סיפור ב"בלי פאניקה" ("היורה") וביקורות, לרוב ניתן למצוא את פליטות פיו ב-Less Interesting Times בכתובת http://eran.geek.co.il

.


תגובות

  1. מאת שלמקו:

    פשוט סיפור משעשע.

  2. מאת דפנה:

    חמוד ביותר!

  3. מאת שונית:

    אני גם רוצה כזה

להגיב לפוסט שלמקו