תוכניה

שימו לב – יתכנו שינויים קלים בתוכניה

 

ג'יסקארד

דאניל

טיק-טוק

חביתוש

R2D2

11:00

דאטה והמדען המטורף

יאיר גוטליב

אנושיות, רובוטיות וגאולה ב"בלייד ראנר"

ד"ר עוזי בן שלום

   

משחקים בחינם – האנשים בשחור מגיעים אליכם!

12:00

סטניסלב לם ואגדות הרובוטים

לילי דאי

הקרב על הדוקטור הטוב!

(פאנל וגם אירוע חינם!)

רובוטים ממאדים ורובוטיות מנוגה

עמי פומרנץ

רובוט מקרטון – חובה בכול בית!

שקד פלגי

(סדנה)

13:00

רובוטים של דמדומי סתיו

קרן אמבר וחגית וינר

דאטה, חפש חיים!

ויקטור צ'רנוב

מותר הרובוט מן האדם

אורי עמית

14:00

חיי מִשנֶה

דניאל פידלמן

מי נתן להם חליפות חלל?

יואב לנדסמן

סדנת אוריגמי מד"בית

ד"ר דפנה קירש

(סדנה)

15:00

 תמונות במחשב, לשנות ולהבין את העולם

פרופ' ורמן

גלגולי הגולם – ממיסטיקה, למדע בדיוני למדע וחזרה

ישראל (רולי) בלפר

16:00

מי צריך טוסטר תבוני?

קרן אמבר

"בצלמו ובדמותו" – הגמישות של הגדרת ה"אנושיות"

אורי ליפשיץ

 

סדנת פיתוח רעיונות

(סדנה)

רותם ברוכין ויעל פורמן

17:00

 מאיברים מלאכותיים עד האדם הביוני

ד"ר יעקב נחמיאס

מאיש הפלדה לענק הברזל

רז גרינברג

הדוקטור הרע והדוקטור הטוב

ד"ר עמנואל לוטם

18:00

ננו-רובוטים, מציאות או דמיון?

יהונדב בקנשטיין

סייבורג – מחלום למציאות

מיכאל טליאס

 

 "אחר" אחר

הילה לנדאו

19:00

רובוטים בכל מיני צבעים

ערן ארבל

(חידון)

פני מועדות לרובוטים

(פאנל)

ספקנים במאורות: רוח ותבונה בתוך המכונה

עמית בן בסט

 

20:00

"אנושי, אנושי מדי"

ד"ר גיא בקר

ספקנים במאורות: אני רובוט?

ניר להב

 

21:00

שוברים את החוקים

דמיאן הופמן

חוק וסדר בחלל ובזמן

עליזה בן מוחה

 

22:00

 

אלה החוקים והמשפטים

אהוד מימון

   

23:00

אירוע הסיום

   

 

 

 

משחקים בחינם – האנשים בשחור מגיעים אליכם!

האנשים בשחור גאים להביא אליכם את שלל המשחקים של סטיב ג'קסון. החל ממשפחת המאנצ'קין וכלה במשחקים הכי חדשים (הבו לי את המוח!). בואו ליהנות ממשחקים שאתם מכירים ואוהבים וללמוד משחקים נוספים.

ג'וש בראון: בזמנו החופשי, ג'וש מגן על העולם מפני חייזרים וממשיך לעבוד על מכונת הזמן שלו.
R2D2 – כל היום
דאטה והמדען המטורף

ננסה לבדוק אם היגיון, לוגיקה פורמלית ואלגוריתמים תקפים הם המובילים לפריצות דרך מדעיות, או שמא טירוף, שיגעון ויציאה מהדעת הם חלק בלתי נפרד מהיצירתיות שהמדע צריך. וחשוב מכול, ננסה לקבוע מי עדיף למדען כשוליה – דאטה הקר והמחושב או C3PO הנוירוטי?

יאיר גוטליב: פסיכולוג קליני, כותב דוקטורט על "ההיגיון שבפנטסיה".
ג'יסקארד, 11:00-12:00
אנושיות, רובוטיות וגאולה ב"בלייד ראנר"
בסרט "בלייד ראנר" בורא רידלי סקוט עולם סימבולי מסויט בו נידונות סוגיות של זהות, אנושיות, בדידות, וכמיהה לגאולה. בהרצאה נדגים באמצעות קטעים נבחרים מן הסרט תפיסות שונות של בני אנוש ורובוטים: מרוי ופריס הרובוטים המושלמים; גאף וסבסטיאן בני האדם הפגומים; דקארד ורייצ'ל הרפליקנטים, שדווקא הם מייצגים את התקווה האנושית כל כך לגאולה. ננסה לפענח את חידת זהותו של גיבור הסרט, ולהבין איך בכול זאת הסוף יהיה טוב.

ד"ר עוזי בן-שלום: פסיכולוג ומרצה חובב. בעברו קורא כפייתי של אסימוב, טולקין, ורוברט זילאזני הדגול.
דאניל, 11:00-12:00
סטניסלב לם ואגדות הרובוטים
סטניסלב לם מוכר בעיקר בזכות יצירות מדע בדיוני "כבדות" כמו סולאריס, אך יש שיטענו כי יצירתו הגדולה ביותר היא "הקיבריאדה" – אחד מספרי המדע הבדיוני המצחיקים ביותר שנכתבו. אגדות הרובוטים של לם הן מחד סאטירה פרועה ומאידך אגדות לכל דבר, וניתן ללמוד מהן רבות על האופן בו הוא ראה תבונה, שלטון, חברה, ואפילו רובוטים. ההרצאה תעסוק ברובוטים כרובוטים, כמטאפורה וכבדיחה. אם תהיו ממש טובים – יהיה קטע הקראה או שניים.

לילי דאי: חובבת וכותבת מד"ב מילדות, ירושלמית בלב ובנפש וממייסדי "הרחפת הקלה", התא הירושלמי למד"ב ופנטסיה.
ג'יסקארד 12:00-13:00
הקרב על הדוקטור הטוב! – אירוע חינם
שני חובבי אסימוב מושבעים ייאבקו זה בזה במשך כשעה על מנת להכריע בשאלות כבדות משקל כגון: דאניל מול ג'יסקארד – מי יותר סקסי? אורורה או סולאריה – היכן הארנונה נמוכה יותר? וכמובן – מה היה צבע התחתונים של פאוול בעודו קופץ מבניין בוער ובידו מדריך הרובוטיקה השלם?

אהוד מימון וקרן לנדסמן הם הפאנדום (המפוצל) של אסימוב בארץ. הם מתגברים על איבת העולם הנטושה ביניהם רק כדי להפיק את כנס "מאורות". ד"ר עמנואל לוטם נקרא לעיתים תכופות לפשר בינהם.
דאניל, 12:00-13:00
רובוטים ממאדים ורובוטיות מנוגה
רובוטים ורובוטיות מתקיימים זה בצד זה בקולנוע ובטלוויזיה. ההרצאה תעסוק בשאלה אם הייצוגים של רובוטים ורובוטיות מחקים את הייצוגים ה"רגילים" של גברים ונשים מן המציאות שלנו, או שמא יש בהם בשורה חדשה? נקרין קטעים מסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע הנוגעים לרובוטים ועוסקים בנושא זה, ונבחן האם המצב השתנה מאז ימי "מטרופוליס".

עמי פומרנץ: דוקטורנט לפיסיקה ווירולוגיה, חובב מד"ב, פנטזיה וקומיקס. עוסק בזמנו החופשי בניתוח נושאים בקולנוע ובטלוויזיה, עם נגיעות בנושאי מגדר.
טיק-טוק, 12:00-13:00
רובוט מקרטון – חובה בכול בית!
אם תמיד רציתם אנדרואיד שהופך למכונית או פשוט מתקפל לתוך קופסה, הגיע הזמן לבנות אותו! ועדיף מחומרים ידידותיים לסביבה. בסדנה כל משתתף יבנה "רובוטריק" מקרטון על פי שרטוטים מוכנים, וירכוש כלים לתכנן ולבנות רובוטריקים כאלה בעצמו. ההשתתפות בסדנה מגיל 12.

שקד פלגי: חייל ומחנך, מהנדס חובב ועוסק ביצירה מחומרים בשימוש חוזר.
חביתוש, 12:00-14:00
רובוטים של דמדומי סתיו
בארגז הכלים של הפנטסיה יש דרקונים, ובארגז הכלים של המדע הבדיוני רובוטים. אבל מה קורה כשמתבלבלים בארגזים? הרצאה פעילה שבה ייבחן התפקיד של כל יצור בסוגה שלו ואיך היו נראות יצירות פנטסיה מפורסמות אם במקום דרקונים היו מככבים בהן רובוטים.

לקרן אמבר ולחגית וינר נסיון מצטבר של 25 שנים בהרצאות. ההרצאות הפעילות שלהן זכו להצלחה בכנסים פורצי דרך כפנטסיקון 2000, עולמות 2005 ואייקון (טרם הפיצול). כשהן לא מרצות, הן טוחנות מים (חגית) וסופרות תנשמות (קרן).
ג'יסקארד, 13:00-15:00
דאטה, חפש חיים!
יבוא יום והאנושות תצא לחקור את מעמקי היקום. החוקרים האמיצים יגלו עולמות חדשים, יפגשו תרבויות חדשות, ילמדו טכנולוגיות מרתקות, ויהיו גיבורי סדרות מסע בדיוני, טובות וטובות פחות. והם לעולם לא יצליחו לעשות זאת בלי רובוטים. למה? בואו להרצאה ותגלו.

ויקטור צ'רנוב: מדען טילים המתמחה במדע שבמדע הבדיוני.
דאניל, 13:00-14:00
מותר הרובוט מן האדם
נתבונן בהשתקפויותיהם של האדם והרובוט זה בזה בסיפוריו של אסימוב, ומתוך כך נתבונן במהותו של האדם, בחסרונותיו וביתרונותיו. בהרצאה ניגע בשאלת קיום מודעות, בחירה ודטרמיניזם, רציונליות ואינטואיציה ונעמיק במרחב הקיומי ככל שיאפשר לנו הזמן.

אורי עמית: מנחה קבוצות ויועץ נוער, בעל תשובה ושאלה. בלימודיו התמקד בתנ"ך, מחשבה דתית ופסיכולוגיה.
טיק-טוק, 13:00-14:00
חיי מִשנֶה
מאז ומעולם ידע האדם שיש ביכולתו ליצור חיים. מאז ומעולם ניסתה האנושות למצוא דרכים ליצור אדם שיהא בצלמנו ובדמותנו, אך נחות מאתנו. בהרצאה אבחן את מקומם ותפקידם של גלמים, הומונקולי ואוטומטונים בדמיון האנושי, עד לגילומם ברובוט של צ'אפק.

דניאל פידלמן: בעל השכלה לא לחלוטין מוסדרת בהיסטוריה ובעוד כמה מדעי רוח. מתרגם מרוסית. מעצב משחקי תפקידים חיים.
דאניל, 14:00-15:00
מי נתן להם חליפות חלל?
בסרט "ארמגדון" יש אמת מדעית אחת: באמת יש אסטרואידים. חוץ ממנה יש בו יותר שגיאות מדעיות מאשר דקות צפיה. בהרצאה זו נשתעשע בתיקון הטעויות הגרועות ביותר (מחוסר זמן לתקן את כולן), ונדון בבעיות הנובעות מהצגת המדע באופן כה שגוי בסרט מצליח כל כך.

יואב לנדסמן: מהנדס חלל, גיאו-פיזיקאי, אסטרונום וחובב מדע בדיוני. מרצה וכותב הבלוג "מסה קריטית".
טיק-טוק, 14:00-16:00
סדנת אוריגמי מד"בית
המקום ללמוד לקפל רובוטים, אסטרונאוטים וחלליות! בסדנה נעבוד שלב אחר שלב על יצירת דגמי אוריגמי הקשורים לעולם המדע הבדיוני. ההשתתפות פתוחה למתחילים ולמקפלי אוריגמי מנוסים. הסדנה מתאימה לילדים (מגיל 7 ומעלה) ולמבוגרים.

ד"ר דפנה קירש: רופאה, חובבת מד"ב ופנטזיה מנעוריה, ומקפלת אוריגמי ותיקה.
חביתוש, 14:00-16:00
גלגולי הגולם – ממיסטיקה, למדע בדיוני למדע וחזרה
הרעיון של יצירת חיים מלאכותיים העסיק מיסטיקנים, סופרים, שרלטנים ומדענים לאורך ההיסטוריה כולה. הסכנה, הריגוש וההתעלות שבחיקוי אנושי של מעשה הבריאה הם מרכיב מרכזי בסיפורי הגולם הקלאסיים. כיום, לצד הדים לכך, נוצקו גם משמעויות חדשות ביצירתיות זו – המקום המרכזי של מידע (כווירטואליות וכממשות), המלאכותיות בקיום האנושי ואף בטבע עצמו. המדע הבדיוני מחדד משמעויות אלה, אשר הולכות ומבשילות גם במדע.

ישראל בלפר: דוקטורנט בתכנית למדע, טכנולוגיה וחברה, ופורום ניצוצות במכון הגבוה לתורה (בר-אילן); בוגר ישיבת שיח.
דאניל, 15:00-16:00
מי צריך טוסטר תבוני?
ההרצאה תעסוק במהות התבונה המלאכותית ככלי עלילתי. ננסה להבין למה עדיף משרת רובוטי עם מבטא בריטי, לבדוק אם כל החלליות הן נשים, ולברר אם כל רובוט נמוך הוא גם אתנחתה קומית.

קרן אמבר: דוקטורנטית לאקולוגיה התנהגותית. חובבת מדע בדיוני ופנטסיה מרצה ותיקה ומנוסה, כיהנה בעבר כיו"ר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה.
ג'יסקארד 16:00-17:00
"בצלמו ובדמותו" – הגמישות של הגדרת ה"אנושיות"
עוד בימי קדם עסקו בני אדם בשאלת טבע האנושיות. בימינו השאלה התרחבה לאין שיעור ועוסקת בגבולות הולכים ומיטשטשים. ננסה לבדוק בהרצאה מתי אנו מפסיקים להיות אנושיים והופכים למשהו שטבעו עדיין לא הוגדר דיו, ולהבין מדוע זניחת ההגדרות הישנות מפחידה אותנו.

אורי ליפשיץ: סטודנט לפילוסופיה, איש היי-טק ומרצה מקצועי על כל נושא שמעניין אותו.
דאניל, 16:00-17:00
סדנת פיתוח רעיונות
אם יש לכם רעיון שמסרב להפוך לסיפור, כתבתם עמוד ונתקעתם או שאתם לא יודעים איך הסיפור מסתיים – ואפילו לא כיצד הוא מתחיל. אם אתם רוצים לדון בו בחברה טובה ואוהדת, בואו לפתח את הסיפור שלכם בסדנת פיתוח רעיונות! מנחות הסדנה יקשיבו לרעיונותיכם, ייעצו איך לעצב אותו, ואם לא יסכימו ביניהן – ייאבקו בבוץ לקול תשואות הקהל.

רותם ברוכין ויעל פורמן הן סופרות זוכות פרסים. רבות על כתיבה כבר שנים ולא מתכוונות להפסיק בזמן הקרוב.
חביתוש, 16:00-18:00
מאיברים מלאכותים עד האדם הביוני
מסטיב אוסטין ועד רובוקופ, רעיון האדם המשופר על ידי טכנולוגיה מתקדמת היה במרכז המדע הבדיוני. פריצות דרך טכנולוגיות של העשור האחרון מביאות את החלום לידי מציאות. רקמות המגודלות בצלחת, איברים מכאניים מושתלים, וגפיים רובוטיות הם בחזית מדע הביוהנדסה.

דר יעקב נחמיאס: ראש המרכז לביוהנדסה באוניברסיטה העברית, עמית גולדה מאיר, ומומחה בינלאומי בהנדסת רקמות וננוטכנולוגיה.
ג'יסקארד, 17:00-18:00
מאיש הפלדה לענק הברזל
האחים מקס ודייויד פליישר הם מחלוצי האנימציה האמריקאית והעולמית, והתחרו באימפריה של דיסני. מאז ומעולם הם גילו סקרנות רבה כלפי מדע וטכנולוגיה. בהרצאה נבחן את "מפלצות מכניות" (1941), אחד מסדרת סרטים קצרים של האחים פליישר שעסקו בסופרמן, ואת הדיון של הסרט ביחסי הגומלין שבין החברה העירונית המודרנית והטכנולוגיה. ההרצאה גם תבחן כיצד נתן הסרט השראה לייצוג הטכנולוגיה אצל יוצרי אנימציה מאוחרים יותר כגון הייאו מיאזאקי ובראד בירד.

רז גרינברג: דוקטורנט במחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית, חוקר את נושא האנימציה כטקסט.
דאניל, 17:00-18:00
הדוקטור הרע והדוקטור הטוב
הדוקטור הטוב אסימוב ניסח את שלושת חוקי הרובוטיקה כדי להציל את האנושות מפני מפלצות כמו זו שיצר הדוקטור הרע פרנקנשטיין. האם הצליח במשימתו? היש בכוחם של שלושת החוקים, או ארבעתם, להגן עלינו מפני מכונות חושבות כל-יכולות? אני חושב שלא.

ד"ר עמנואל לוטם: עורך ומתרגם, ממייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה.
טיק-טוק, 17:00-18:00
רובוטים בכל מיני צבעים
חידון המדע הבדיוני חוזר בשלישית. נסו לזהות רובוטים שונים ומשונים מכל רחבי הז'אנר. בחנו את ידיעותיכם מול מומחים אחרים וראו מי מכיר יותר רובוטים מאשר אנשים.

ערן ארבל: סטודנט לתואר ראשון במדעי המחשב בטכניון, חובב ותיק, ומגלה שלעתים קל יותר לדבר למכונות.
ג'יסקארד, 19:00-20:00
פני מועדות לרובוטים – פאנל
הרובוטים כבר בינינו. לאן הן עתידים להגיע? האם יש לנו בכלל צורך ברובוטיקה, ואם כן, בשביל מה?

ד"ר עמנואל לוטם: עורך ומתרגם, ממייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה
קרן אמבר: דוקטורנטית לאקולוגיה התנהגותית. מרצה מנוסה בכנסים, לשעבר יו"ר האגודה.
פרופ' נחמן בן-יהודה: איש המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. חוקר התנהגויות בלתי קונבנציונליות ותהליכי שינוי ויציבות חברתיים.
ד"ר אהרון האופטמן: חוקר במרכז לחיזוי טכנולוגי באוניברסיטת תל אביב. כותב ומרצה על מדע פופולרי ועתידנות.
ד"ר דבורה לנג: דוקטור להיסטוריה של המדע, מנהלת מרכז נוער שוחר מדע ע"ש יוסף מאירהוף, האוניברסיטה העברית בירושלים.
דאניל, 19:00-21:00
ספקנים במאורות: רוח ותבונה בתוך המכונה
תוכנת בינה מלאכותית טובה, המעניקה חיים לרובוטים, היא המבדילה בין פלא טכנולוגי לבובה מכנית יקרה להחריד. בהרצאה נדבר על "המכונה החושבת", על כוחותיה ומגבלותיה, ועל הדרכים בהן משתמשים בה לשליטה ברובוטים, אמתיים ובדיוניים. נדון גם בהיסטוריה, במדע ובמדע הבדיוני של הבינה המלאכותית, ולא נשכח להעלות שאלות קשות שמדענים ופילוסופים נתקלים בהן כשהם חוקרים נושאים אלה.

עמית בן-בסט: דוקטורנט למדעי המחשב, מתמחה באלגוריתמים אבולוציוניים. חובב מדע בדיוני ומדע ומרצה כשיוצא.
טיק-טוק, 19:00-20:00
"אנושי, אנושי מדי"
ההרצאה תעסוק ברובוט החושב בהקשר של שאלות אתיות ומצפוניות. נעסוק בשאלת גבולות האנושיות והאחריות, של אנשים ורובוטים. ההרצאה תזכיר מקרים מתחום הפסיכופתולוגיה ותעסוק בעיקר בסדרת הרובוטים של אסימוב.

ד"ר גיא בקר: קרימינולוג קליני, מרצה וחוקר בבית הספר לקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה. חובב מד"ב, פילוסופיה, חתולים ואת עצמו.
ג'יסקארד, 20:00-21:00
ספקנים במאורות: אני רובוט?
בסרטי המדע בדיוני אנחנו רואים רובוטים ואנדרואידים מתוחכמים בעלי מודעות, ממש כמו בני אדם. אבל בעצם אולי בני אדם הם ממש כמו רובוטים? אם המוח שלנו אחראי על כל דבר שאנו חשים וחושבים במה אנו שונים מרובוטים? האם יש לנו רצון חופשי? אנו ננסה לבדוק מה המדע יודע להגיד לנו כיום על פתרון הבעיות הללו ונתעמק במסתורין של חקר המוח והתודעה תוך שילוב קטעי סרטי מד"ב מתאימים.
האם אתם מוכנים לצלול ולנסות ולהבין מי אתם באמת?

ניר להב: דוקטורנט לפיסיקה באוניברסיטת בר-אילן בנושא חקר המוח. מרצה ומייסד האתר קסם המדע – הרצאות וקורסים ובעל הבלוג חופשי ומאושר.
טיק-טוק, 20:00-22:00
בהמשך להרצאה יערך מפגש כמיטב המסורת של "ספקנים בפאב" – מפגש חברתי לדיון וחשיבה של אנשים בעלי חשיבה ביקורתית.
שוברים את החוקים
חוקי הרובוטיקה של אסימוב עומדים במרכז ספרות הרובוטים שלו, והם מהרעיונות המעצבים את עולמו. ובכל זאת, חוקי הרובוטיקה אינם טובים דיים לעולמנו. בהרצאה ננסה להבין את מקורותיהם, החל מהאיש המכני "טיק-טוק" של פראנק באום, דרך הרובוטים הסולריאנים של אסימוב, ועד "טיק-טוק" הרצחני של סלדק. נתבונן גם בניסיון להגדיר חוקי רובוטיקה לעולם הממשי המודרני, שבו כלי טיס בלתי מאויישים המחסלים טרוריסטים אינם מדע בדיוני.

דמיאן הופמן: מהנדס, חובב מדע בדיוני ומרצה על ההקשרים החברתיים של המדע הבדיוני.
ג'יסקארד, 21:00-22:00
חוק וסדר בחלל ובזמן
ההרצאה תנסה לבחון איך תיראה מערכת המשפט העתידית ומה יהיו הנושאים המשפטיים שיעסיקו את האנושות בעתיד. ננסה גם לשאול אם אפשר יהיה להיעזר בתשובות המשפטיות שמציע המדע הבדיוני.

עליזה בן-מוחה: חובבת ומתרגמת מדע בדיוני, כותבת מאמרים בנושא באתר האינטרנט שלה.
דאניל, 21:00-22:00
אלה החוקים והמשפטים
אסימוב ניסח את שלושת חוקי הרובוטיקה (שכל חובב אמור לדעת לצטט בעל פה) והסביר את הרציונל והסיבה להם. סופרים אחרים התייחסו אחרת לאותם חוקים. בהרצאה אדבר בקצרה על החוקים של אסימוב, ואנסה לבחון את הגלגולים שלהם תחת עטיהם של סופרים אחרים.

אהוד מימון: עורך, מתרגם, מרצה וכותב על מדע בדיוני.
דאניל, 22:00-23:00
אירוע הסיום
גם השנה יחתם כנס מאורות. סביר שהחתימה תערך בנוכחות שלושה משלושת מנהלי הכנס, וייתכן שיהיו דברים נוספים. אנחנו לא יודעים מה באמת יקרה כי כל הפרטים חסויים, ויתכן שיתגלו באירוע הסיום. או שלא. מה שבטוח – זה יהיה קשור לרובוטים!
ג'יסקארד, 23:00-00:00

 

הרצאות נוער שוחר מדע

 

ננו-רובוטים, מציאות או דמיון?
בחזון של המדע, והמדע הבדיוני, אפשר למצוא מולקולות שהולכות, מכוניות המורכבות ממולקולות בודדות, וצוללות קטנות המשייטות בזרם הדם ומשחררות תרופות ותוקפות גידולים. בחזון אפל יותר אנו מוקפים בננו-רובוטים בלתי נראים שמרגלים אחרינו. האם העתיד כבר כאן או שהחוקרים קצת מגזימים? בואו לשמוע מה חדש בעולם הננו.

יהונדב בקנשטיין: דוקטורנט לפיסיקה באוניברסיטה העברית – חוקר בתחום הננו-טכנולוגיה.
ג'יסקארד 18:00-19:00
סייבורג – מחלום למציאות
מאז הופעתם של ה"סייבורגים" הראשונים בספרות ובקולנוע, המדע מתקדם בקצב מדהים לקראת הפיכת החלום והבדיון של אותן יצירות למציאות. בהרצאה נעמוד על הדרכים שבהן נוצרו סייבורגים בדמיון הסופרים והיוצרים, ונשווה אותן להתקדמות המדעית והטכנולוגית. ננסה גם להעלות השערות מה צופן לנו העתיד וכיצד ייראה גופנו בעוד מאה שנים.

מיכאל טליאס: דוקטורנט במדעי המוח ובגנטיקה של האדם. מרצה ומדריך בנוער שוחר מדע של האוניברסיטה העברית בירושלים.
דאניל, 18:00-19:00
"אחר" אחר
בני אדם תמיד הגדירו את עצמם בכך שהצביעו על "אחר" שאינו כמותם. בזמנים קדומים "אחרים" אלה היו יצורים מיתיים שלהם ייחסו בני האדם את התכונות שנראו בעיניהם מגונות. בתרבות הפופולרית של היום, רובוטים מתחילים למלא תפקיד זה. ננסה לראות מהו תפקיד זה, מהן התכונות שאנו משליכים על הרובוטים ומה זה אומר עלינו כבני אדם.

הילה לנדאו: בוגרת החוג לתולדות האמנות, רכזת פרוייקטים של נוער שוחר מדע
חביתוש – 18:00-19:00

 

הפעלות נוער שוחר מדע

בינה מלאכותית ומבחן טורינג
קל לנו לגרום לרובוטים לבצע פעולות פשוטות – כמו נסיעה בקו ישר – אבל מה יקרה כאשר הרובוט ייתקל במכשול? הוא יצטרך לחשוב, כלומר לבחור מתוך מערכת של אפשרויות מוכתבות מראש את הפתרון הטוב ביותר. תאורטית לאחר מספר רב של ניסיונות ואם מערכת הפתרונות הקיימת עבורו היא עצומה – הוא יכול להתעלות על יוצרו, האדם. מכאן עולה השאלה מתי הרובוט יהיה מספיק חכם כדי להטעות את יוצריו ולהתחזות לאחד מאתנו. זהו מבחן טורינג.
רוצים לנסות? בואו לפעילות.

רועי רש: סטודנט לתואר שני בפיסיקה ועוזר הוראה באוניברסיטה.
רובוטים כובשים את מאדים
זה התחיל בנחיתת שני רובוטים קטנים – גישושיות (Spirit, Opportunity) – על מאדים. הם תוכננו לשרוד רק חודשים ספורים, אבל הפתיעו ושרדו במשך למעלה משנתיים בתנאים קיצוניים על כוכב הלכת המרוחק.
המידע החשוב שסיפקו עזר לתכנן מעבדה משוכללת – "גישושית על" – המכשיר המתקדם והיקר ביותר שיוצר על ידי אדם כדי לחקור את כוכב הלכת האדום. שמו של הרובוט החדש ששוגר לפני ימים אחדים – סקרנות (Curiosity). הוא גדול יותר, כבד יותר ומצויד בכור גרעיני קטן ובלייזר רב עוצמה.
נשמע לכם דמיוני ? בואו ללמוד עוד בהפעלה.

שיר קולמן: סטודנטית לתואר ראשון בפיזיקה באוניברסיטה העברית.
רובוט של יחידת חבלנים משטרית – הסבר והדגמה
יחידת החבלה של משטרת ישראל עוסקת בנטרול מטענים וטיפול באמל"ח. לשם כך היא נעזרת ברובוט מיוחד שממזער את הצורך בטיפול ידני של החבלן וכך עוזר לשמור על ביטחונו. מדובר בכלי ממונע הנשלט בשלט רחוק וכולל מצלמת וידאו, זרוע עם צבת ובדרך כלל גם רובה, המשמש לפרוק החפץ החשוד או לפיצוצו. נציגים של יחידת החבלה יגיעו לכנס (במידה שלא יהיה מקרה חירום), יציגו רובוט שכזה וידגימו את פעילותו.


תגובות

  1. […] כרטיסים חינם ובד"כ גם סופגניות), וזה דבר מאוד משמח. תוכניית הכנס עלתה, וזה דבר מאוד משמח. תוכניית הכנס מאלצת […]

  2. מאת דפנה:

    הפעלות נוער שוחר מדע נשמעות מעניינות. באיזה שעה (או בין איזה שעות) הן אמורות להיות?
    בתודה,
    דפנה.

    • מאת אהוד:

      דפנה שלום.
      הן ייערכו בשעות הצהריים, אחר הצהריים והערב המוקדם. אין עדיין שעות מדויקות ואלה יתפרסמו על לוחות מודעות ביום הכנס.

כתיבת תגובה