תוכניית הכנס

הכנס השנה ייערך בפורמט וירטואלי בלבד.

לינק להשתתפות כאן!

שימו לב – הקישור יהיה פעיל החל משעה 15:45.

כשהמוכר והידוע מגיע לעיירה

שעה: 16:45-16:00

סיפורו של זר שמגיע לעיירה ומשנה אותה הוא מוסכמה ספרותית ותיקה. אך במדע הבדיוני היא לעיתים קרובות מתהפכת, כך שבמקום שהחיצוני יגיע אל המוכר והידוע ויחולל בו שינוי, המוכר והידוע מגיע אל הזר ומאפשר לנו לבחון אותו. בני האדם שמגיעים לכוכבי לכת רחוקים ולזמנים אחרים משמשים בעת ובעונה אחת בתפקיד של תיירים, של אנתרופולוגים וגם של מי שמייצגים אותנו הקוראים ביצירה, מספקים תיאורים והסברים ומדגישים את ההבדלים. בפאנל נדון ביצירות בז'אנר שעושות שימוש מעניין בתבנית הזו, ובדברים שהיא מאפשרת לנו להבין על עצמנו ועל הזרים לנו.

מנחה: לילי דאי

משתתפים: דמיאן הופמן וד"ר אדם קלין אורון

הערב: אופרה!

שעה: 17:45-17:00

אופרות, כידוע, נגמרות במוות דרמטי. באופרות סבון, המתים יכולים לקום לתחייה בחסדי ההפקה. ובאופרות חלל? בצורות אלה ואחרות, אופרות החלל מלוות את המדע הבדיוני מאז ראשית ימיו. בפאנל נדון על קצה המזלג בהיסטוריה של הז'אנר הזה, בגלגולים שעברו עליו, ובאופרות החלל של המאה ה-21.

מנחה: אהוד מימון

משתתפים: אבנר שחר-קשתן, נעמי כרמי ומרינה ברלין

הדרך המובילה אל הכוכבים

שעה: 18:45-18:00

כדי שהאנושות תגיע למערכות שמש רחוקות, נצטרך לחשוב על דרכים שיאפשרו לנו לחצות את הגלקסיה בימי חיינו, כלומר לנוע במהירות העולה על מהירות האור. ואם אנחנו כבר נוסעים לשם, כדאי גם לחשוב על דרך לתקשר ביעילות לאורך המרחקים העצומים האלה. בפאנל נדון בפתרונות אפשריים מבחינה פיזיקלית, מבחינה מד"בית ואולי ניגע גם באי אלו פתרונות הוליבודיים בלתי אפשריים – אך יצירתיים בעליל.

מנחה: ד"ר קרן לנדסמן

משתתפים: יואב לנדסמן, ד"ר עפר מתוקי וד"ר בועז קרני-הראל

בימים ההם, בזמן הזה: מגדר במדע הבדיוני מאז ועד היום

שעה: 19:45-19:00

המדע הבדיוני מאפשר להביא רעיונות חתרניים לקיום היומיומי שלנו: למשל שיוויון מגדרי, ערעור על הבינאריות של מין ומגדר, ואפילו צורות חיים שאין בהן חלוקה מגדרית ברורה או עקבית, כמו בספר "צד שמאל של החושך" של אורסולה לה-גווין. בפאנל נתמקד בחלופות שהמדע הבדיוני מציע למציאות חיינו ובהשראת לה-גווין נסקור מה היה בראשית ימי הסוגה, מה עשו מאז, ולאן עוד אפשר לשאוף.

מנחה: הילה בניוביץ'-הופמן

משתתפים: עדי לויה וסיון קוטיק