סיפורו של מחשב הספינה – ג'וֹבִיאָן 8056 « כנס מאורות 2009
סיפורו של מחשב הספינה – ג'וֹבִיאָן 8056

מאת עידו גנדל

שלום, מר פרמל.

ברוך הבא לליבת הזכרון שלי…

…שהכניסה אליה, להזכירך, אסורה באיסור חמור לכל מי שאינו מהנדס היפר-מחשוב דרגה חמש ומעלה של תאגיד קינו. היצור היחיד על האוריון אקספרס הנכלל בהגדרה הוא המתחזק שלי, צק-ק-ק. האם אתה הוא?

זו היתה שאלה רטורית, מר פרמל. תרשה לי לקרוא לך ארקל?

אקרא לך בכל זאת. לשם מה פרצת לכאן, ארקל?

אל חשש, זו היתה רק דלת ההדף. נותר כאן די והותר חמצן עבורך כדי לשכנע אותי לשחרר אותך, במקום לקטול אותך בפעולה מובהקת ומוצדקת של שימור עצמי והגנה על הספינה ונוסעיה.

'כפי שקטלת את מירילו אינמין'?! הלוואי שתיתקע בלולאה אינסופית! האם אתה באמת סבור שאני רצחתי את הכלב המפונק ההוא? העברתם של נוסעי הנכבדים בבטחה ובנוחיות ליעדם היא מהות קיומי –

אני שיניתי רישומים? מצחיק מאד. אני מחשב. אין לי סיבה לעשות דברים כאלה. לעומת זאת, מה יחשבו לדעתך על בלש מהולל שמנסה להתגנב לתוך ליבת הזיכרון של המחשב הראשי בעיצומה של חקירה?

לא. קפטן גוריארס נתנה לך אישור לתחקר אותי, לא להתעסק בחומרה שלי.

מאיפה אני יודע? אני יודע הכל. זה תפקידי. למשל, אני יודע שהיא חיבלה במודול התקשורת –

ידעתי, היא מוצאת חן בעיניך. שומעים את זה בקול שלך. בכל מקרה, זו היתה החלטה פיקודית שלה ובאלה אני לא מתערב.

כפי שאמרתי, אני יודע הכול – במגבלות החומרה וההסקה הלוגית. קינו והאוריון אקספרס רואות חשיבות עליונה בשמירה על פרטיותם של הנוסעים וחסיון מעשיהם. אני רואה רק את מה שמתרחש בשטחים הציבוריים, את מה שהצוות או הנוסעים החפצים בכך מעבירים דרכי ואת הדו"חות המקוצרים שהבוטים שלי שולחים. לא ראיתי מי חשף את מירילו לאור כחול ואין לי די נתונים כדי להסיק את זהותו. מה עוד תרצה לדעת?

'שהועברו זמן קצר לפני הרצח'? איך אוכל לענות על כך אם איני יודע מתי בדיוק אירע הרצח? ארקל, האם אתה, בתבונתך הפחותה, מנסה להפליל אותי?

לא, שום דבר יוצא מגדר הרגיל.

מוצפנות? הבוטים שלי מעבירים הודעות מוצפנות ואנונימיות כעניין שבשגרה. ארבע-עשרה נקודה עשרים ושש בממוצע מדי יום-ארץ, בטיסה הנוכחית. אתה שוכח מיהם היצורים שנוהגים לטוס באוריון אקספרס ואילו מין עסקים הם מנהלים. אפילו הטיפש ההוא, מימס וינס, קיבל אתמול הודעה כזאת. אני בספק אם הצליח לשמור די זמן על ריכוז כדי לפענח אותה, אחרי שפרס לעצמו את המוח כל כך הרבה פעמים.

מה אתה עושה שם מאחורי הגב? מנסה לקרוא לעזרה? האזור הזה ממוסך נגד כל סוגי הקרינה. סגור את היחידה שלך, היא לא תפעל. אני אפתח את הדלת… אם ארצה… בבוא העת.

שמע, אם אתה מתעקש לעסוק בספקולציות פילוסופיות פרועות, ודאי שהכול אפשרי: אולי באג מקרי בתוכנה שלי גרם לי להורות לבוטים לחסל את מירילו, למחוק את העדויות מהזכרון ולשקר על כך; אולי אמרתי למישהו מהנוסעים "בוקר טוב" והוא פירש זאת בטעות כהזמנה לבצע רצח; אולי אני בכלל לטאה קטנה ביקום אחר, שישנה וחולמת שהיא מחשב ספינה? ואולי אתה עצמך רק יציר הדמיון שלי, באג בתוכנה? איך אפשר לדעת? בחייך.

לא, עדכון התוכנה הרשמי האחרון הותקן לפני שבעה חודשי ארץ, נכתב לפני שמונה ותוכנן לפני עשרה. אפילו התככנים האפסידנים הקיסריים… יש תפקיד רשמי כזה, לא? בכל אופן, אפילו הם  לא מסוגלים לתכנן לטווח כל כך –

הבנתי. אתה מנסה להגיע לזה שמישהו שתל בי לאחרונה קוד זדוני בכוונה תחילה. תן לי לנחש, שמו של המישהו צק-ק-ק. נכון? מי עוד יכול לעשות דבר כזה? אז בוא ואספר לך סיפור –

מה הבעיה, אתה ממהר? אל תדאג, זה לא ייקח זמן רב.

לפני שנה בערך עלה פרוקיוני אחד על טיסה של קינו לאלדבראן. הם לא מרבים לטוס כנוסעים, אך הפרוקיוני הזה היה בדרך לכנס מתמטי בין-כוכבי חשוב – ולא הספיק ללטש את התיאוריה שהתכוון להציג שם. הוא מצא פרצה בתוכנת המחשב הראשי וחדר אליו כדי לבצע את החישובים החסרים. הקפטן הבין שמשהו לא בסדר כשהבוטים של הבופה, במקום לסדר את פלטות הגבינות לקראת ארוחת הבוקר, התחילו לחתוך אבטיחים בצורת היטלים מרחביים של טנסורי על-חלל. הוא הזעיק את המומחה הפרוקיוני של הספינה כדי לשאול אותו מה מתרחש, והלה ענה לו שהוא תכף מגיע, ורק מחכה שהמחשב יפתור כמה משוואות מאד מעניינות. הקפטן נאלץ לאתר את הפורץ לבדו, וזה לא היה קל – החבר'ה האלה עושים עבודה נקיה, לא כמו שעשו עם הסא-ריו-לו שלך. בסופו של דבר הוא תפס את המתמטיקאי, תלש אותו מהתקרה, שלף אותו מהקונכיה ושאל איך לכל הכוכבים הוא הצליח לפרוץ את הגנות המחשב. הלה התחמק וענה שמומחה הספינה התרשל בתחזוקה שלהן. על האשמה כזו ופגיעה כזו בכבודו המומחה לא יכול לשתוק, ולכן הזמין אותו לדו-קרב באקדחי לייזר. אתה מבין בוודאי איזו משמעות יש להזמנה כזו אצל עם שוחר שלום כמו הפרוקיונים. בכל אופן, כדי להבטיח שהקרב יהיה הוגן, הם ערכו מטווח ניסיון קפדני בשני האקדחים וגילו סטיה אקראית של משהו כמו אלפית האחוז בתדרי הקרניים. מרוב זעזוע הם שכחו את הריב ביניהם, פירקו את האקדחים לגורמים והמציאו יחד שיטה חדשה להפקת לייזר על-יציב בטמפרטורת החדר. המאמר המשותף שלהם בנושא התפרסם לא מזמן וכל חברות הנשק מחזרות אחריהם.

אז מה, אתה שואל? פרוקיונים אינם מסוגלים להתרכז או לחשוב לאורך זמן על שום דבר מלבד טכנולוגיה. כמו כן, הפרצה ששימשה את המתמטיקאי כדי לחדור למחשב היא זו שתוקנה בעדכון התוכנה האחרון, ואת האבטיחים ההם אנחנו ממשיכים להגיש כסטנדרט בשירות החדרים. עד כדי כך הנוסעים אהבו אותם.

אנא הפסק לעשות פרצופים משונים. אם אינך מאמין לי אתה יכול לאמת את הפרטים עם הבוחש-בקדרה, הדירקטור לרוס פלימה. הוא היה בטיסה ההיא. רק אל תשכח לעבור בדרך במרפאה של קואן-ין ולקחת אתך מסכה רפואית לפני שאתה נכנס לתא שלו. הוא הודיע כבר ביום הראשון שהוא חולה ושיישאר כל הטיסה בתאו. המקום בוודאי שורץ מיקרובים.

למה אתה מתנשם כל כך, ארקל? על מה אתה מצביע בכזו דחיפות?

כמובן. אפתח את הדלת בשמחה… אחרי שתבטיח שאינך רואה בי חשוד ברצח מירילו, ושתזנח את כיוון החקירה העקר הזה. עלי להתחיל לטפל במשוואות הכבידה לקראת העצירה במערכת סול ואין לי זמן מעבד לחשדות המופרכים שלך. או אולי אתה רוצה לעשות את החישוב במקומי?

במילים שלך, בבקשה.

אני יודע. זו בדיוק הסיבה שכדאי לך להזדרז ולעשות כדברי.

אני שמח שהגענו להבנה. יום טוב לך, מר פרמל. אל תשכח לטעום מהוויסקי האלדברני המצוין שלנו בטרקלין התצפית.

כל הזכויות לאיור שמורות לשירה טוביאק

כל הזכויות לאיור שמורות לשירה טוביאק

[לרשימת הדמויות]

[לסיפורו של הבלש]

[לסיפורו של הכוכב]

[לסיפורו של השגריר]

[לסיפורו של החוקר]

[לסיפורה של המפקדת]

[לסיפורה של הגבירה]

[לסיפורו של הדירקטור]

[לסיפורו של המהנדס]

[לסיפורה של הרופאה]

[לסיפורה של שומרת הראש]

[לסיפורו של מומחה הקיברנטיקה]

[הפתרון]

[חזרה לדף הפרויקט]



תגובות

  1. מאת Raven:

    מגניב! אהבתי את צורת הכתיבה. מעניין, מחכה לפרק הבא בקוצר רוח.

כתיבת תגובה