יומן התוכן

18 באוקטובר 2017
שוב מצאתי את עצמי במאורת העבדים הזאת. אני חושבת שהם חטפו אותי הפעם עם טלפורטר, ישירות לכיסא שמול המחשב. אין דרך אחרת להסביר את זה. ישבתי ממש לפני כמה דקות בבית מעיינת בעותק של ספרי החדש, קרעי עולם, כדי לראות אם נפלו בו טעויות, ולפתע ראייתי התערפלה והופעתי כאן, מול מסך מחשב שעליו כבר פתוח קובץ גרפיקה של עיצוב אתר הכנס.

והחבורה הישנה מסביבי, מאיצה בי להקים את האתר, כי כולם חייבים לראות אותו, אחרת לא יהיה כנס!

השנה הצטרפה נוגשת חדשה לחבורה שמנהלת את העניינים מלמעלה. אני עוד לא בטוחה איך היא, אבל נראה שהיא הציבה את עצמה בראש המאפיה. לא מכירה אותה אפילו, אבל היא חייבת להיות ממש מסוכנת אם היא הצליחה ככה להשתלט על כולם, ולהוריד אותו ואותה הוותיקים לדרגה של יועצים בלבד. כמובן, הדבר הראשון שאני עושה כשהם מתקבצים להם לישיבה זה לכתוב את הרשומה הזו, הקריאה לעזרה! אני מקווה שמישהו יספיק לראות את זה, כי "הוא" גילה איך מוחקים את הרשומות שלי, למרות החסימות שניסיתי להקים.

אז אם מישהו קורא את זה אז - הצילו!!!!

26 באוקטובר 2017
אני לא הולך להתייחס כאן לחדירה של הישות הלא ברורה המתכנה "מתכנתת" ליומן התוכן הזה. לפחות לא בלי בחינה מעמיקה יותר של טבעה באמצעים שהשתיקה יפה להם. וחוץ מזה, אין לי זמן לזה.

מ' ו-ע' החדשות לא יודעות מה הן רוצות מהחיים שלהן! או שלפחות הן לא מוכנות לגלות לי מה הן רוצות. אז הלכתי לסמכות האחת שאפשר לסמוך עליה באופן קבוע בכנס הזה לאורך כל השנים - שושנה. אמרתי לה שאני לא מצליח לקבל מהן תשובות ברורות לגבי דרישות מרצים, והיא אמרה: "תפגין קצת יוזמה. זה כנס בנושא ראייה ותפיסה אז תשיג כל מה שלדעתך יכול לעזור למרצים בנושאים האלה."

כפי שיודעים כל בת ובן תרבות (ואני גיליתי באינרנט, זה נחמד הקונספט הזה, אני חושב שהוא יתפוס) הסיומת "סקופ" מציינת מכשירים שבאפשרותם אפשר לצפות בדברים. אז החלטתי להשיג לכנס כל מיני מכשירים שמסתיימים ב"סקופ". מן הסתם, התחלתי עם טלסקופ.

היה קל בצורה מביכה להשתלט על טלסקופ החלל האבל. בכניסה ל-JPL צעקתי "תראו! כוכב שביט!" ובזמן שכולם הסתכלו למעלה חמקתי פנימה ושתלתי תוכנה קטנה במחשבים שלהם שתאפשר למרצים להפנות אותו לאן שהם רוצים בזמן הכנס. אני מקווה שזה מה שהיא תעשה. הבחור ששירת בעבר ב-8200 ונתן לי אותה אמר שהיא מבוססת על סטוקסנט, אז יש סיכוי מסוים שכל מה שהיא תעשה זה לגרום לטלסקופ להסתובב ממש-ממש מהר, ואז ממש-ממש לאט. בכל מקרה, זו תהיה אטרקציה ושווה להגיע לכנס לראות מה יקרה.

שקלתי לגייס לכנס גם טסלקופ רדיו רציני, אבל בינתיים החלטתי לוותר על זה. קודם כל, מי בכלל שומע רדיו בימינו. חוץ מזה, לארסיבו לא ממש בא לי לנסוע כרגע. מעל 30 מעלות ובערך 70 אחוזי לחות זה משהו שאנחנו, אנשי ירושלים, לא ממש מסתדרים אתו. ולגבי טלסקופ הרדיו החדש בסין, מאז שניסיתי לחטוף את רובר הירח שלהם יוטו לצורך הכנס באחת השנים הקודמות יש לאנשי ביקורת הגבולות שם הוראה לירות בי בלי לשאול שאלות.

בכל מקרה, אני כאן לשירותכם לצורך מה שאתם צריכים להרצאות או לאירועים האחרים שלכם. אין לי בררה. הם יודעים עלי דברים שאסור שיתפרסמו.

5 בנובמבר 2017
מכיוון שעדיין לא מגלים לי מה בדיוק צריך לכנס, אני ממשיך לנקוט יוזמה ולאסוף "סקוֹפים". חשבתי להביא מיקרוסקופ, אבל מסתבר שיש שם מעבדות ויש בהן מלא מיקרוסקופים. חוץ מזה, רציתי לנסות לבחון את המוח של מ' ו-ע' המקוריים. הבעיה היא שהמוח של מי שהחליטו לעשות כנס מדע בדיוני בירושלים (!) בחורף (!!) הוא די קטן וכנראה יצריך כוח הגדלה יותר רציני. אז מצאתי מיקרוסקופ אלקטרונים באחת המעבדות והחלטתי להביא אותו לכנס.

הבעיה היא שהדבר הדפוק הזה די כבד ומסורבל. בינתיים כל המתנדבים שיש לנו עסוקים בבניית מראת עידוש כבידתי (אל תשאלו למה, אני לא שאלתי, למדתי שעדיף לא לשאול דברים בכנס הזה.) אז הייתי צריך להסתדר בעצמי. למזלי, עדיין יש לי גישה למכונת הזמן של האגודה, אז קפצתי מאה ומשהו שנה לעתיד ולקו זמן מקביל וגייסתי את אמורי דיקסון שיעזור לי לבנות משגר.

אני מודה שמה קרה יכול, אולי בנסיבות מסוימות, להתפרש כאילו הוא אשמתי, אבל זה היה יום ארוך והבטחתי לתאומים שאני אביא מתנות כי ידעתי שאני אאחר. אז קפצתי לאקדמון וקניתי כמה דברים שהם אוהבים. הטייס שלנו עכשיו בקטע של הלו קיטי, אז קניתי לו עכבר הלו קיטי למחשב, וזרקתי אותו יחד עם המתנה לנסיכה בתוך התיק עם הציוד ש"שאלתי" מהמעבדות בשביל דיקסון לבנות את המשגר.

דעתי קצת הוסחה בגלל שהייתי עסוק בנושאים חשובים (מישהו שם לור של פוקמונים ליד הבניינים החדשים של מדעי המחשב) בזמן שדיקסון הרכיב את המשגר, ולא שמתי לב לשינויים שהוא עשה בשביל להתאים את התכנון שלו לטכנולוגיה של תחילת המאה ה-21. אבל אם נודה על האמת גם אם הייתי רואה מה הוא עשה לא הייתי מבין שום דבר. אבל לפחות הייתי עוצר אותו מלפרק את העכבר ההוא.

קיצורו על עניין הוא שיש לנו מיקרוסקופ, אבל הוא לא בדיוק מיקרוסקופ אלקטרונים אלא יותר מיקרוסקופ הלו קיטי. הוא מראה יופי של תמונות, אבל מוסיף לכל אובייקט שרואים בו פפיון ורוד ואוזני חתול. אני בטוח שהטייס היה מאושר.

25 בנובמבר 2017
יש בעיה רצינית עם מילים שנשמעות אותו דבר. או שאולי רק לי יש בעיה כזאת. ואולי זו בכלל בעיית שמיעה. לא יפתיע אותי, אני חושב שקפא לי עור התוף כששלחו אותי לדוג באגמי המתאן שעל טיטאן. אני יכול לחשוב על דרכים הרבה יותר טובות להאיר את הדרך למתחם נוער שוחר מדע אחרי החשכה, גם אם הן פחות "מגניבות". מ' ו-ע' החדשות מתבררות כמטורפות לא פחות מהישנים.

בכל מקרה, הם רצו שאני אארגן להם פלואורוסקופ כי ככל הם קיבלו הרצאה של דוקטור לביולוגיה שהולכת לדבר על שיטות לטיפול בבעיות עיכול של דרקונים. מחיתי שדרקונים הם פנטסיה ולא מדע בדיוני, אבל אמרו לי שאלה הדרקונים של מקאפרי שהם למעשה פרי הנדסה גנטית. ושחוץ מזה אני צריך לסתום ולעשות מה שאומרים לי.

מה שמחזיר אותנו לבעיית השמיעה שעליה דיברתי בהתחלה כי הם רצו פלואורוסקופ, אבל אני שמעתי "פלורַסקופ". לא ידעתי מה זה, אבל סמכתי על גוגל שיגלה לי. יוק. אין שום דבר. רק שגיאות הקלדה. כששאלתי את שושנה היא אמרה לי להשתמש בהיגיון (היא הייתה עסוקה, אחרת אני חושב שהיא לא הייתה אומרת משהו כזה, היא יודעת שזה לא נגמר טוב בדרך כלל). "סקופ" אני כבר יודע מה זה, ו"פלורה" מסתבר שזה צמחייה בלטינית. אז הנחתי שהם צריכים איזה משהו שיוכל לחקור צמחייה.

אבל איזה צמחייה כבר אפשר למצוא בתוך דרקונים? התשובה היא, כמובן, את הפלורה במעיים שלהם. או לפחות זה מה שאני חשבתי. אז הצלחתי להשיג כמה מגלולות המצלמה האלה שמשתמשים בהן לגילוי סרטן המעי הגס. כדי לוודא שהן עובדות, השגתי כמה דרקונים (קטנים יחסית) ונתתי להם לבלוע אותן.

אם לסכם את זה בקצרה – הניסוי לא היה ממש מוצלח. וכמו כן, הגיע הזמן שיתחילו להשתמש בזכוכיות יותר עמידות בקמפוס גבעת רם. אני לא יודע מה בדיוק קרה שם, אבל משהו לא הגיב טוב עם כל הבלגן שיש לדרקונים בבטן. אולי זה התדר של התאורה, אולי התדר של השידור רדיו החוצה ואולי משהו שם שחק את הציפוי של הקפסולות והגיב עם הסוללה – אבל משהו שם גרם לניצוץ.

מזל שחורף עכשיו, אז אין הרבה אנשים שמסתובבים יחפים בקמפוס כי האזור סביב המבנים החדשים של מדעי המחשב די מרוצף בחתיכות קטנות של זכוכיות ודרקונים.

30 בנובמבר 2017
אפילו אני חייב להודות שהרעיון היה מגניב. להעניק קצת ניחוח נוסטלגי לכנס השנה, להראות שגם מכשירי מדידה ישנים יכולים להיות רלוונטיים כיום. שמנו יד על כמה אוסצילוסקופים (עורך התוכן טוען בעקשנות שיש להם שם עברי, "משקפי תנודות", אבל אני חושב שהוא המציא את זה על המקום; החבר'ה של אייקון טוענים שהוא כל הזמן ממציא סיפורים מופרכים) ולתת לאנשים לשחק אתם. הם יוכלו לחבר אותם לשלל מכשירי חשמל כדי לראות את דפוסי הזרם בהם, או אפילו לפרק אותם ולהשתמש במסכים שלהם לפרויקטים במקום. מיני אירוע מייקרים בזמן הכנס.

הטעות הייתה לגייס את טוני סאטרק לעזור לנו בפרויקט. אני לא יודע למה באמת עשיתי את זה, כנראה כי תמיד רציתי לפגוש אותו, הוא מגניב וחשבתי שאפשר יהיה להשתמש בו כפרסומת כדי למשוך אנשים לבוא לכנס. בהתחלה זה באמת עבד יופי. הוא היה משעשע וקנה לכולם פיצות על חשבונו, שזה כבר בונוס רציני לעומת מה שבדרך כלל נותנים לנו לאכול כאן. (צר לי, אבל אני טוען ששוקולד השחר מתאים יותר לגירוז מסבים מאשר לאכילה.)

אבל אז נדלק לו הניצוץ המוזר הזה בעיניים, ופתאום הופיעו שלוש חליפות שריון בטיסה משום מקום. הוא לקח אותן וכמה אוסצילוסקופים והסתגר באחת המעבדות. שעתיים אחר כך הדלתות נפרצו בבעיטה והחליפות יצאו משם עם אוסצילוסקופים במקום העיניים שלהן. זה בפני עצמו סתם היה מקריפ, אבל מה שבא אחר כך היה פחות נחמד. הן התחילו לרקוד ברחבי הבניין.

חליפות שריון מרקדות בהחלט יכולות להיות אטרקציה למבקרים. הבעיה הייתה שהריקוד שלהן הוכתב על ידי התנודות של האוסצילוסקופים, ושהם היו מתואמים. לרגע חשבתי להדביק עליהן כיפה לבנה גדולה ופאות ולטעון שאלה חסידי נחמן רובוטיים, אבל הרעיון הזה נגוז מהר כשהסתבר שהתדר שבו הן רוקדות הוא בתהודה עם קורות החיזוק של בניין המעבדות. די מהר התחילו להיווצר סדקים בקורות, ויכול להיות שכמה מעבדות אולי ניזוקו קצת. או הרבה. או התמוטטו.

זה נגמר בזה שהצלחנו לגרום להם את המקבילה של התקף אפילפטי על ידי סוללת אורות סטרוב מתואמים לפאזה של האוסצילוסקופים, וסטארק השאיר אותי באמצע ערמת חורבות עם כרטיס אשראי שלטענתו אמור לכסות את השיקום של המעבדות. אני מקווה שהוא יספיק גם לעוד פיצה.

5 בדצמבר 2017
זאת עבודה מסריחה, כמאמר הפתגם, אבל מישהו צריך לעשות אותה. לפעמים היא מסריחה יותר מאשר בפעמים אחרות. כמו למשל כאשר שולחים אותך להשיג את הסמלוסקופ מפיוצ'רמה. אין לי מושג למה הם רוצים אותו, ואני לא שאלתי. אני מפחד מהתשובה. אבל גם לי יש גבולות וכאשר הם דרשו שאני אבדוק אם הוא עובד לפני שאביא אותו חזרה פשוט התעלמתי.

ניסיתי לתזמן את הנחיתה שלי במשרד של פלאנק אקספרס לזמן שבו ידעתי מהתכניות שהם בשליחות באיזה כוכב נידח, ואז גיליתי את כל האנשים שעובדים שם שלא שומעים עליהם בסדרה. ידעתי שאפשר לסמוך על זה שסקראפי יתעלם פחות או יותר מכל דבר שלא יפריע לו לישון, אבל לא ידעתי שהמטאטא שלו תבוני. לא רק תבוני, אלא משועמם. הוא מצא אותי מנסה לשחרר את הברגים של הסמלוסקופ והתחיל לספר לי על מצב הסיבים שלו. יש לו 125,668 סיבים, למקרה שתהיתם, וככל הנראה לכל אחד ואחד מהם יש בעיה כלשהי. שהוא התעקש לספר לי עליה.

הסחתי את דעתו בכך ששאלתי אותו אם הוא חושב שהוא יוכל לנקות את הנחיריות שלו (אני מניח שהמצאתי את המילה כרגע, אני מתכוון לדברים האלה שמכניסים לאף כדי להשתמש בסמלוסקופ). זה עבד יותר טוב מכפי שציפיתי. הוא בחן אותן במשך כמה שניות, ואז נמלט בצרחות לאפלת הצהריים. ולא, אין לי שום כוונה להתקרב אליהן. אני אשאיר את השימוש בו לאנשים אמיצים ו/או טיפשים ממני.

אחרי שהצלחתי להביא את הסמלוסקופ למכונת הזמן של האגודה השאר הלך די חלק, מה שבא אחר כך אולי לא. חזרנו למעבדות בלמונטה והצבתי אותו על הגג, כמו שביקשו ממני, ואז הם ביקשו מ-א' הקרנות לארגן הגברה שלו, כדי שבאמת לא יצטרכו לקרב את הנחיריים למכשיר, וריח ממש מסריח התחיל למלא את כל הבניין. הם בדקו שלוש פעמים את כל המכשירים שלהם ולא מוצאים תקלה, אבל אני חושב שאולי זה ייפתר אם הם רק יפנו אותו ככה שהוא לא יהיה מכוון ישר לכנסת.

8 בדצמבר 2017
יומן תוכן יקר שלום.

השבוע למדתי שבתיסקופ הוא לא מכשיר שמאפר להסתכל דרך הקירות לתוך בתים של אנשים. למדתי גם שהמשטרה לא מחבבת כשבונים מכשיר כזה ומשתמשים בו על בית ראש הממשלה. והם לא מנומסים בנושא.

כמו כן למדי שלמילה "אפיסקופ" יכולות להיות שתי משמעויות. מה שהם רצו היה משהו שהוא בערך מטול שקפים עתיק, רק לעצמים תלת-ממדיים. אבל מה לעשות שאני ירושלמי וגדלתי עם כל מיני כנסיות מכל מיני זרמים אז המשמעות שאני הכרתי הייתה קצת שונה.

בהתחלה חשבתי לנסות לגייס איזה אפיסקופ ממנזר המצלבה, כי אחרי הכול הוא קרוב יחסית לאוניברסיטה ולא נצטרך להסיע אותו הרבה, אבל אז נזכרתי שאין שם נזירים כבר כמה עשרות שנים. אז קפצתי לעיר העתיקה לנסות לראות אם אני יכול למצוא שם איזה אפיסקופ שיסכים לבוא לכנס תמורת כרטיסים חינם או משהו. זה לא הלך בדיוק לפי התכנית.

כלומר, הצלחתי למצוא בלי בעיה מישהו שיסכים. מסתבר שבקרב הכמרים היוונים-אורתודוכסים יש לא מעט חובבי מדע בדיוני, אז ישבתי עם גאורגיוס (ככה קוראים לבחור שהסכים לבוא) והחברים שלו קצת לדבר על ספרים וסרטים והזכרתי שתהיה הרצאה על "המוסד". וזו, אני חושש, הייתה הטעות שלי. מסתבר שבקרב קהילת החובבים היוונים-אורתודוכסים היוונית יש מחלוקת ארוכת שנים לגבי התרגום ליוונית של הסדרה. משהו עם המשמעות של הכפולה של המילה "מוסד" ואיזה דגש צריך לתת לה בתרגום המונחים. ההצעה שלי להשוות לתרגומים ללטינית ולעברית לא התקבלה בעין יפה. הם היו עוד פחות נחמדים מהשוטרים.

כשאמרתי שזה לא משנה אחרי הכול כולנו מדברים על אותה עלילה בסיסית, זה רק החמיר את המצב. ככל הנראה יש להם משהו שנקרא פרשנות קופנהגן לתכנית סלדון, וזה נושא שהוא טאבו. הסתלקתי משם, בלי האפיסקופ שלי, בזמן שהם צעקו אחד על השני משהו לגבי הצבע המדויק של הקורן הראשוני. לפי כמה דיווחים ששמעתי, יכול להיות שגרמתי לפילוג חדש בכנסייה. אני מקווה שהם בכל זאת יבואו לכנס.

13 בדצמבר 2017
אין, מעולם לא היה ולעולם לא יהיה מכשיר בשם "סקופוסקופ". אני מכחיש בתוקף את השמועות שמשהו כזה התקיים אי-פעם, ואם תמשיכו להפיץ אותן אנשים מפחידים יתדפקו על דלתכם בשעה מוזרה בלילה וייקחו את קרדית המחמד שלכם לאתר עלום לעמוד בפני גורל מר ממוות. ואל תנסו להכחיש, אנחנו יודעים שיש לכם קרדית מחמד. כי היה לנו סקופוסקופ.

המכשיר התקיים לזמן קצר, כתוצאה משרשרת של טעויות שמתחילה בגינת האבולוציה של הצומח, לא רחוק מאולם קנדה. בסך הכול ניסיתי למצוא מקום שקט לאכול את הסנדוויץ' שוקולדה השחר וקבנוס שלי בלי ש-מ' ו-ע' החדשות יטרידו אותי בבקשות מטורפות, כשמתוך הברכה שם עלה יודה. הוא אמר ש"לפקוח עין על התקדמות ההכנות באתי" ואני אמרתי לו שאין לי כוח יותר לאנשים המטורפים האלה.

"את הכוח בתוכך תמצא," הוא ענה. "בתוך קרביך את זרע הכוח חפש." ואז הוא נעלם.

הוא התכוון כמובן לתהליך של התבוננות פנימית אבל אני מסתובב יותר מדי בקמפוס הזה שמלא פיזיו-בוטניקאים וכל מיני אנשים שמנסים לגלות מה קרה ברגע שלפני המפץ הגדול על פי משקע הפוזיטרונים בבקבוק המים שלהם, ואני פירשתי את הדברים שלו קצת יותר מדי מילולית.

אז פשטתי על כל מכשירי המדידה השונים והמשונים שהשגתי ו/או בניתי להם במהלך ההכנות לכנס הזה, הוספתי עוד כמה דברים מכמה מעבדות שהשתיקה יפה להן כאן בקמפוס (השתיקה יפה להן בעיקר כי אם ידעו שאני זה שפשטתי עליהן כנראה ירצו לחייב אותי על הנזקים) והגדרתי למכשיר החדש סריקה עמוקה. רק שקצת טעיתי בפרמטרים, ותכנתתי אותו לסרוק את עצמו לעומק במקום אותי.

הפעלתי אותו, ואחרי כמה דקות שלא הייתה שום תגובה הופיעו על הצג המילים "אין מספיק נתונים לתשובה משמעותית".

הסקופוסקופ הושיט יד (ידעתי שזו הייתה טעות כשלקחתי חלקים ממעבדת הרובוטיקה), תפס אותי ומשך אותי לתוך מעגל הבדיקה. אני לא בטוח מה ראיתי שם, אבל יכול להיות שזה היה אור שבעת הימים. או סוללת פנסי לד רבת עוצמה במיוחד. בכל מקרה אחרי כמה שניות הוא הוציא אותי החוצה ועל הצג היה כתוב "אין מספיק נתונים לתשובה משמעותית". הפעם הוא גם חזר על זה בקול, ואני נשבע לכם שהוא נשמע כמו אמא שלי כשהיא מדברת על הקריירה המוחמצת שלי כעורך דין.

ואז הוא התחיל להשתולל ברחבי הקמפוס ולנסות לנתח כל מיני דברים שנקרו בדרכו. אי-אפשר היה לעצור אותו. אפילו היה שם חייל שניסה לירות בו, אבל הוא תפס את הכדורים במעופם, ניתח אותם, ואמר "אין מספיק נתונים לתשובה משמעותית". בתגובה למתקפה האוויר סביבו התחיל לזהור, ופלוגה של חיילי סער, לגיון סרדאוקר ופלוגה של דורסאי פרצו מתוכו. כנראה כדי להגן עליו. הם ישר התחילו ללחום זה בזה ולהשמיד את הקמפוס.

ואז הוא תפס חתול. ושוב השתתק לכמה שניות. שנמשכו לכמה דקות. כשהעזתי להתקרב אליו, בזחילה בין חלקי גופות ושריון, ראיתי שהוא מלטף את החתול באמצעות היד המכנית. ניצלתי את ההזדמנות כדי לשלוף את הבטריות שהפעילו אותו (זה היה ניצול די מרשים של שתי בטריות AA) והתחלתי לפרק אותו לאלתר. את החלקים קברתי בארבע כנפות תבל. החתול נראה מאוכזב.


בחזרה למעלה